بانک اطلاعاتی زنان شهیده، جانباز و آزاده استان تشکیل می شود
کد خبر: 3942806
تاریخ انتشار : ۰۲ دی ۱۳۹۹ - ۲۳:۱۶

بانک اطلاعاتی زنان شهیده، جانباز و آزاده استان تشکیل می شود

مدیرکل امور بانوان گیلان، با اشاره به تقارن ایام الله دهه فجر امسال با هفته بزرگداشت مقام زن و روز مادر، گفت: به دنبال تشکیل بانک اطلاعاتی زنان شهید، جانباز و آزاده استان هستیم.

به گزارش ایکنا از گیلان، زهرا یعقوب نژاد، مدیرکل دفتر امور بانوان و خانواده استانداری گیلان امروز، 2 دی ماه در پنجمین جلسه کمیته زنان دفاع مقدس که با محوریت نخستین کنگره ملی تجلیل از 17 هزار زن شهید، جانباز و آزاده کشور برگزار شد، ضمن گرامیداشت یاد و خاطره شهدای زن استان گیلان به ویژه سه پرستار شهید عرصه دفاع از سلامت، اظهار کرد: به مناسبت چهلمین سالگرد پیروزی انقلاب بالغ بر 200 ویژه برنامه با محوریت ایثار و قداکاری زنان در استان گیلان برگزار شده است.

وی با بیان اینکه استان گیلان 36 شهید زن و بالغ بر 340 زن رزمنده و امدادگر دارد، تصریح کرد: از خانواده های شهدای زن و زنان جانباز و آزاده گیلانی در کنگره ملی تجلیل از 17 هزار زن شهید، جانباز و آزاده کشور که 8 بهمن ماه امسال در تهران برگزار می شود، قدردانی خواهد شد.

مدیرکل امور بانوان گیلان، با اشاره به تقارن ایام الله دهه فجر امسال با هفته بزرگداشت مقام زن و روز مادر، گفت: به دنبال تشکیل بانک اطلاعاتی زنان شهید، جانباز و آزاده استان هستیم.

یعقوب نژاد، بر ضرورت شناسایی و معرفی زنان شاخص، نخبه، کارآفرین، هنرمند و ورزشکار استان گیلان تاکید کرد و ادامه داد: تهیه، تولید و پخش برنامه های مستند تلویزیونی، احداث تندیس، یادمان و نامگذاری معابر و خیابان ها به نام شهدای زن و راه اندازی پویش زنان شهید، جانباز و آزاده استان در دستور کار کمیته زنان دفاع مقدس قرار دارد.

وی ساخت کلیپ و موشن گرافی و جلب مشارکت نویسندگان برای تولید آثار ادبی و هنری با محوریت شهدای زن گیلان را از دیگر برنامه ها در راستای کنگره ملی تجلیل از 17 هزار زن شهید، جانباز و آزاده کشور دانست و تصریح کرد: همزمان با روز درختکاری در اسفندماه، 36 نهال به نام 36 شهید زن گیلانی غرس می شود.

مدیرکل امور بانوان گیلان، از ایجاد کارگروه شناسایی و حل مطالبات حقوقی و اجتماعی خانواده های شهدا زن استان خبر داد و بیان کرد: ایجاد نخستین تشکل حوزه زنان با محوریت ایثار و شهادت را در دستور کار داریم.

عبدالله پاکاری، مدیرکل بنیاد شهید و امور ایثارگران گیلان نیز، با بیان اینکه نقش زنان در جریان تکوین، تثبیت و شکوفایی انقلاب اسلامی مشهود است، عنوان کرد: در دوران دفاع مقدس و دفاع از حریم اهل بیت(ع) نیز شاهد ایثارگری های زنان بودیم.

وی دفاع از سلامت را عرصه جدیدی از فرهنگ ایثار و شهادت دانست که با نقش آفرینی برجسته زنان همراه است و گفت: مادران و همسران و خواهران شهدا و ایثارگران گیلانی نیز همواره نقش ارزنده خودشان را ایفا کردند.

مدیرکل بنیاد شهید گیلان، با اشاره به برگزاری سالانه یادواره شهدای زن گیلانی، خاطرنشان کرد: استان گیلان 36 زن شهیده و حدود 66 زن جانباز و سه آزاده زن دارد. همچنین 2710 والده شهید، 1364 همسر شهید و 1275 فرزند شهید مونث داریم؛ البته در عرصه سلامت نیز هفت زن شهیده شناسایی شده اند که پرونده آنان در حال احراز است.

پاکاری، با بیان اینکه یک مادر چهار شهید، 14 مادر سه شهید، 139 مادر دو شهید و 12 مادر تک فرزند شهید داریم، اضافه کرد: 104 نفر از بانوان گیلانی در گروه نخبگان شاهد و ایثارگر هستند و 323 زن هنرمند و قرآنی، پنج زن کارآفرین و 37 زن ورزشکار در حوزه شاهد و ایثارگر استان داریم.

وی از تولید 610 مصاحبه مستند از مادران شهدای گیلانی خبر داد و یادآور شد: تولید نماهنگ همسران شهدا، اینفوگرافی شهدای زن، ساخت یادمان مادران سه شهید گیلانی و... نیز در دستور کار بنیاد شهید قرار دارد.

مدیرکل بنیاد شهید گیلان، از ساخت یادمان زنان شهید، جانباز و آزاده شاخص استان خبر داد و تصریح کرد: نامگذاری میادین، خیابان ها و اماکن عمومی به نام شهدای زن با همکاری شهرداری ها نیز دنبال می شود.

وی با بیان اینکه زنان ایثارگر ما ظرفیت خوبی در حوزه تاریخ شفاهی دارند، خاطرنشان کرد: تبیین نقش زنان در پیروزی انقلاب اسلامی و دوران دفاع مقدس توسط حوزه های علمیه خواهران استان نیز انجام خواهد شد.

انتهای پیام
captcha